dimecres, 30 de juliol del 2014

Porta-Estanys de la Pera-Castellciutat

La vall del Madriu des de la Tossa Plana de Lles (2916) (1a jornada)

L'excursió llarga d'aquest estiu havia de ser de tres dies. El 28 de juliol sortim en Salvi Fargas i jo de l'estació d'esquí de Les Angles amb la intenció de fer el Carlit i baixar cap a Porta. Quan feia poc menys de dues hores d'haver sortit decidim tirar enrere per la pluja i tornar cap a Castellciutat.

L'endemà ens hi tornarem a posar amb un millor pronòstic meteorològic.

Jornada 1a (dimarts, 29 de juliol: Porta - Refugi dels Estanys de la Pera
Aparquem a Porta, a l'inici de la vall de Campcardós. Els núvols cobreixen la vall de Carol i, a poc de començar a remuntar cap a la Portella Blanca, ja ens plou. Fa vent, però, i tenim la impressió que els núvols no ens guanyaran terreny.

Començant la remuntada de la llarga vall de Campcardós
Una bona estona abans d'arribar a la Portella Blanca el vent és fred i parem per abrigar-nos: malles i paravent i cap amunt!

Rufaga a la Portella Blanca
Descendim cap a la Cabana dels Esparvers per, tot seguit, remuntar la Vallcivera. El temps sembla que s'aguantarà; el vent, però, no afluixa.

A la Cabana dels Esparvers
Abans d'arribar al port de Vallcivera ja ens orientem cap a l'esquerra per anar a buscarun coll entre el pic de la Muga i la Tosseta de Vallcivera que, posteriorment, pujarem.

Pujant cap a la Tosseta de Vallcivera, la Muga i un dels seus estanys
Seguim la carena fins arribar al punt culminant del recorregut, la Tossa Plana de Lles. D'allà, seguim cap al pic de la Setut, el seu port, el pic de Coma Estremera i el pic de la Colilla. Seguir la carena suposa superar uns desnivells considerables, especialment per salvar el port de Setut. En algun tram del descens cap a aquest port cal fer alguna lleugera grimpada sense dificultat.

Al pic de Setut (2874), amb la Tossa Plana darrera
Al port de Setut, la cresta que baixa del pic
Del pic de la Colilla al refugi dels Estanys de la Pera hi ha una còmoda baixada.

Al refugi dels Estanys de la Pera (2335)
Hem estat poc més de nou hores i mitja des de Porta. L'etapa ha estat de 25 km, uns 2200 m de desnivell de pujada i uns 1400 de baixada.

Sopem, dormim i esmorzem molt ben atesos al refugi. Havent sopat, xerrada agradable amb els guardes.

Jornada 2a (dimecres, 30 de juliol: Refugi dels Estanys de la Pera - La Seu- Castellciutat
Tot i que fresquet, el dia es presenta força millor que el d'ahir. Sortim del refugi cap al coll de Sant Vicenç i en poca estona arribem al Pedrafita. Pel camí coincidim amb un grup de muntanyencs encara més veterans que nosaltres.

Fa ben pocs dies que vaig fer també aquest tram del Perafita al Monturull. Avui el repeteixo, acompanyat i amb un temps força més fresc.

Arribant al Monturull, el Pedrafita i els Estanys de la Pera al darrera
Del Monturull fem un ràpid flanqueig en descens per passar sota el Pic Negre i ja seguim els lloms que ens dirigeixen cap al vessant de Bescaran.

Arribant al coll de Cintó en el descens cap a Bescaran, encarats al Cadí
A partir de Bescaran seguim el camí vell cap a la Seu que és l'itinerari seguit, en sentit contrari, per la cursa transfronterera de la Seu a Sant Julià de Lòria en l'edició 2013.

Deixem Bescaran enrere
Travessem Bescaran i seguim descendint fins a l'entrada d'Estamariu. D'allà, el camí flanqueja i ens porta a l'indret de Llirt i, finalment al barri de Sant Pere, a les portes de la Seu. Per a nosaltres, només ens resta la pujadeta fins a Castellciutat.

Estamariu i el Cadí de fons

Arribant a la Seu d'Urgell
Fins a Castellciutat han estat 26 km, uns 800 m de desnivell de pujada i uns 2400 de baixada que hem fet en poc més de vuit hores.