dimecres, 12 d’octubre del 2011

Volta al Circ d'Engorgs

Capricis de l'aigua a la Coma de Campcardós, des dels Pics d'Engorgs
Avui he volgut aprofitar que tenia tot el dia per fer una excursió que ja preveia llarga, però que em tenia molt interessat des que la vaig veure proposada per en Jaume Aguadé. Ell l'anomena "El circ d'Engorgs, de cap a cap" i aquesta idea de voltar tot un paratge, veient-ne tots els angles, em va agradar. A més, aquesta excursió m'oferia la possibilitat de veure, des del sud, un bon tros del recorregut que el 24 de maig passat vaig fer pels Pics de Fontnegre i de Fontfreda.

Així que cap a quarts de deu he sortit de l'aparcament (1730) del Pla de Campllong, al costat d'una marcada corba de la carretera de Meranges a Malniu, equipat amb el track d'en Jaume i preparat per gaudir del bon temps previst.

Segueixo una estona el camí que s'endinsa cap a Engorgs i el curs del riu que en baixa.

Al riu Duran, que baixa d'Engorgs
Del punt de la fotografia anterior, m'enfilo costa amunt cap al cim del Puipedrós. M'aparto ara del track d'en Jaume, tot seguint la Coma Pregona que em sembla més directa i igualment factible. Arribo al petit circ que a l'esquerra tanca el Cim de la Costa de Montmajor i saludo dos homes que han vingut a aplegar uns cavalls. Pujo pel pendent de la dreta i cap a la cota 2700 diviso ja el cim del Puigpedrós.

Al cim del Puigpedrós (2914)
Del cim, l'espai que es veu és amplíssim. El circ d'Engorgs i la volta que m'espera comencen a fer-se evidents.

Des del Puigpedrós, mirant el circ d'Engorgs cap a ponent: la Portella d'Engorgs i, per sobre, la Tossa Plana i la Muga
Baixo fins la Portella de Meranges (2638) des d'on veig la propera Coma de Campcardós i l'impressionant Roc Colom.
Peiraforca i Roc Colom des de la Portella de Meranges

Des de la Portella de Meranges, el circ segueix cap als Pics d'Engorgs
Arribo als Pics d'Engorgs (2818 i 2827) seguint la carena, sense dificultat. Les vistes sobre la Coma de Campcardós (vegeu la foto de l'inici de l'article) i els cims que la tanquen pel nord són magnífiques.

Fita al segon pic dels Engorgs (2827)

Mirant endavant, tot baixant del segon pic dels Engorgs, la Tosseta de l'Esquella
Segueixo fins a la Tosseta de l'Esquella (2871). És sobre la Portella Blanca d'Andorra, el pas que permet saltar de la vall de la Llosa cap a la Coma de Campcardós i on conflueixen les fronteres dels tres estats, andorrà, espanyol i francès

El Montmalús, sobre el seu estany, i, al centre de la imatge, la Portella Blanca d'Andorra

Mirant enrere, els Pics d'Engorgs des de la Tosseta de l'Esquella
La Tossa Plana i la Muga, en primer terme, des de la Tosseta de l'Esquella
Segueixo el circ cap a la Portella d'Engorgs i vaig girant cap al sud.

La Portella d'Engorgs es va acostant
L'estany dels Minyons, dins d'Engorgs
La vall d'Engaït i, a la dreta, la Portella Blanca d'Andorra
Arribant a la Portella d'Engorgs (2696), els propers cims de l'itinerari, els dos Bonys del Manyer
De la Portella d'Engorgs, cap al sud, pujo els Bonys del Manyer (2812). Veig ja el Pic de la Carbassa, lluny. Començo el descens cap a la Portella del Torer (2656).

Líquens sobre les roques metamòrfiques
El maragda estany de Calm Colomer, sota el Roc Lliçà
Una llarga remuntada m'acosta cap al Pic de la Carbassa.
El suau relleu abans de la fita del Pic de la Carbassa (2738)
Des del cim, la vista sobre tota la Cerdanya és espectacular.

Dalt del Pic de la Carbassa (2738), la Tosa d'Alp al fons
Des de la Carbassa, el Puigpedrós, primer cim de l'itinerari
La baixada de la Carbassa a l'aparcament és força directa i, pràcticament, no segueix cap camí. Al GPS li toca treballar per anar navegant primers pels pelats lloms orientats a l'est i després per dins del Bosc Gran i del Bosc de Sequers del Serrat de l'Orri Vell.

Meranges tot baixant del Pic de la Carbassa.
Arribo al cotxe cap a quarts de set. El GPS marca quasi 6 h efectives i 3 h de parades. Estic nou hores més content i carregat de fotos i d'immensitat.

He penjat el track perquè he fet alguna variant, especialment a la pujada del Puigpedrós i en el tram final de la baixada a l'aparcament. El podeu veure i descarregar d'aquí:

1. Hola Jordi!

Enhorabona per aquest itinerari! Veig que has "pulveritzat" el meu temps, que va ser de 7:30 + 2

Oi que val la pena? La sensació d'espai és immensa!